Napoje,  Naturalne terapie,  Przepisy

Zakwas z buraków

Mój buraku, mój czerwony ..

Zbliża się wiosna a to najlepszy moment na oczyszczenie i wzmocnienie organizmu.
Korzystajmy więc z okazji aby poprawić nasze zdrowie i samopoczucie sięgając po nasze super warzywo jakim jest burak.

Powinnismy sięgać po to warzywo w przypadku :
*anemii, ponieważ burak charakteryzuje się wysoką zawartością żelaza, które stymuluje wytwarzanie czerwonych krwinek,
*gdy chcesz wspomóc leczenie nadciśnienia oraz innych chorób układu sercowo – naczyniowego (dostarczysz sobie wtedy magnez i potas, których w buraku nie brakuje)
*gdy cierpisz z powodu zapalenia żołądka, wrzodów, zgagi lub zaparć,
*gdy chcesz schudnąć,
*gdy chcesz poprawić samopoczucie, zmniejszyć napięcie,
*jako pomoc w walce z Alzheimerem,
*jako wsparcie w regeneracji organizmu po chemioterapii.
Jednak czy wiesz, że powinineneś sięgać po buraki kiszone?Dlaczego?
Kwas z buraków powstaje na bazie fermentacji mlekowej buraka. Wysoka zawartość enzymów sprawia, że jest bardzo zdrowy. Ma zapach przypominający nieco kapustę kiszoną, dlatego nie każdemu odpowiada.

Sok z kiszonych buraków, jest powszechnie znany nie tylko w Polsce, ale również w Rosji czy na Ukrainie. Dodaje się go do zup, choć niektórzy wykorzystywali go jako leczniczy tonik. Stosowano go do podwyższenia odporności organizmu, „oczyszczenia krwi”, walki ze zmęczeniem, leczenia kamieni nerkowych, alergii oraz zaburzeń trawienia.

Badania potwierdziły zalety soku z poddanych fermentacji mlekowej buraków dla układu pokarmowego, wykazując poprawę mikrobioty i metabolizmu.

Po sfermentowaniu buraki należą do najzdrowszych warzyw.
Choć burak surowy zawiera sporo cukru, to w przypadku buraka kiszonego zostaje on wchłonięty przez bakterie. Składniki odżywcze pozostają nadal takie same. Sfermentowane pokarmy dostarczą Ci mnóstwo dobrej jakości probiotyków, czyli dobrych bakterii.

Wiele badań wykazało, że równowaga i różnorodność bakterii wchodzących w skład flory jelitowej to podstawa dobrego stanu zdrowia fizycznego, psychicznego i emocjonalnego.

Ale sok z kiszonych buraków posiada także mnóstwo innych zalet…
O wysokiej zawartości przeciwutleniaczy mówi nam już sam kolor buraka. Zawiera mnóstwo karotenów, z których najbardziej znana jest witamina A.

Ale oprócz tego znajdziesz w buraku szczególny rodzaj błonnika, który zapobiega nowotworowi okrężnicy oraz działa korzystnie dla funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego.

Foliany (witamina B9), mangan, potas, miedź, magnez, witamina C, żelazo… To kolejne składniki, w które obfituje burak.

W czerwonych burakach występuje również prekursor glutationu, głównego czynnika odtruwającego w wątrobie, którego działanie polega na usuwaniu z organizmu toksyn leżących u podłoża wielu chorób, w tym nowotworu okrężnicy.

A zatem sok z kiszonego buraka:

jest bogaty w witaminy z grupy B oraz C i A,
zawiera kwas foliowy i beta-karoten,
zapobiega rozwojowi wolnych rodników,
wspomaga organizm po chemioterapii, jest pomocny przy leczeniu białaczki,
wspomaga serce i układ krwionośny,
obniża ciśnienie krwi, a dzięki zawartości żelaza zapobiega anemii,
pomaga unormować poziom cholesterolu i zmniejsza ryzyko miażdżycy,
naturalnie poprawia wydolność fizyczną, dlatego jest ceniony przez sportowców,
wzmacnia odporność, pomaga w leczeniu grypy i przeziębienia,
przyspiesza metabolizm i hamuje apetyt,
jest lekkostrawny i niskokaloryczny,
wspiera pracę wątroby, jelit i nerek, a to pozwala usunąć toksyny,
poprawia nastrój, łagodzi napięcie nerwowe.
Nic dziwnego, że burak jest uznawany za superfoods. Jego szerokie zastosowanie sprawia, że powinniśmy sięgać po niego jak najczęściej aby poprawić nasze zdrowie.

Jak kisić buraki?

Wystarczy buraki wyszorować w ciepłej wodzie,pokroić na kawałki i włożyć do wyparzonego słoika,na dnie którego kładziemy 4 listki laurowe,4-5 ząbków czosnku,5 ziarenek ziela angielskiego,na to kładziemy buraki i zalewamy przegotowaną i ostudzoną wodą wymieszaną z solą niejodowaną(ja używam kłodawskiej).1łyzka soli na litr wody.Zalewamy buraki aby całkowicie je przykryc.Zakrecamy lekko,aby był dopływ powietrza wyporzoną pokrywką i odstawiamy pod przykryciem na ok 7 dni.Codziennie wstrząsamy lekko słoikiem.Gdy przestanie bąbelkowac przelewamy do wyparzonej butelki szklanej i chowamy do lodówki.Zakwas możemy pić codziennie po kieliszku.
Na zdrowie!

Źródło:Poranny dziennik zdrowia

#buraki #kiszoneburaki #zakwaszburaków #kiszonki #zdrowie #zdrowejedzenie #weganizm #nasurowo #kuchniaroslinna

Wyciskarki do owoców - sprawdź na Ceneo

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *