Blog,  Desery,  Przepisy

Budyń z czarnego ryżu

Propozycja na zdrowe i pyszne śniadanie lub podwieczorek bez glutenu, jajek, mleka😋🍚

Ugotowany ryż na mleku roślinnym zblendować z mlekiem aby uzyskać konsystencje budyniu. np.kokosowym,dodać ekstrakt z wanilii,kardamon,podawać z owocami.🍓🥝🍌🥭🍊🍍

Czarny ryż to dość rzadka, ale wyjątkowo zdrowa odmiana jednego z najczęściej spożywanych pokarmów świata. Jedzony regularnie łagodzi alergie oraz stany zapalne, chroni przez zmianami miażdżycowymi i zawałem serca, jak również działa korzystnie na naszą urodę. A poza tym – czarny ryż jest po prostu bardzo smaczny i doskonale prezentuje się na talerzu.

Jakie zalety ma czarny ryż?

Ryż to jeden z najpopularniejszych produktów spożywczych, będących podstawą wyżywienia ponad dwóch miliardów ludzi na całym świecie. W Polsce kojarzony jest przede wszystkim z ryżem białym, czyli najpowszechniejszą a jednocześnie najmniej wartościową odmianą. W dawnych Chinach był potrawą niedostępną dla zwykłych ludzi, zarezerwowaną jedynie dla Cesarza i najwyższych dostojników państwowych – stąd wzięła się jego druga nazwa „ryż zakazany”.

Charakterystyczna czarna barwa tego gatunku ryżu, po ugotowaniu przechodząca w intensywny ciemny fiolet, jest wynikiem wysokiej zawartości antocyjanów. Są to związki z grupy flawonidów, wykazujące silne właściwości antyoksydacyjne (przeciwutleniające) o udowodnionym działaniu przeciwzapalnym i przeciwnowotworowym, a także spowalniającym procesy starzenia się organizmu. Regularne spożywanie produktów zawierających antocyjany minimalizuje ryzyko rozwoju procesów miażdżycowych naczyń krwionośnych, zmniejsza zagrożenie cukrzycą oraz chorobą Alzheimera. Czarny ryż zawiera więcej tych substancji niż powszechnie uznane i cenione ciemne owoce jagodowe (np. borówka amerykańska), żurawina, bakłażany czy nawet winogrona.

Posiada także niezbędne dla zdrowia pierwiastki takie jak żelazo, cynk i miedź, betakaroten – będący prekursorem witaminy A, witaminę E oraz zestaw witamin z grupy B – które korzystnie oddziałują na stan skóry, włosów i paznokci oraz poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego, zwiększają koncentrację i efektywność pracy umysłowej.

#budyńryżowy #budyń #wegańskieśniadanie #kuchniaroślinna #pysznosci #zdroweprzepisy #bezglutenu #wege #śniadanie #podwieczorek  #przepisy

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *